• يکشنبه ١٧ دی ١٤٠٢-١٤:٥٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٢٤٣
در صحن شورا صورت گرفت:11-206

تمدید فعالیت کارگروه تعیین حقوق مکتسبه املاک فاقد پروانه منطقه 22

در جریان دویست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، با موافقت اعضاء فعالیت کارگروه تعیین حقوق مکتسبه املاک فاقد پروانه منطقه 22 تا پایان سال 1403 تمدید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، طرح «تمديد دوره فعاليت كار گروه موضوع ماده دهم (10) مصوبه طرح تفصيلی ويژه منطقه 22»، در دویست و ششمین جلسه شورا مورد بررسی اعضا قرار گرفت. 
 
در ابتدای روند بررسی، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، در خصوص این مصوبه توضیح داد: مصوبه مورد نظر پیش از این در شهرداری تهران اجرا شده و در حال حاضر برای تمدید به صحن شورا ارائه شده است، با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی، پیشنهاد می‌شود سه ماه دیگر یعنی تا خردادماه 1403 به مدت زمان اجرای این طرح افزوده شود.
در ادامه، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا با اشاره به حضور در جلسات شورا در خصوص مسائل مربوط به منطقه 22 اظهار داشت: درخواست می‌شود گزارشی از آخرین وضعیت پرونده‌هایی که با حضور نمایندگان شورا  بررسی شده، ارسال شود تا مشخص شود وضعیت جلسات قبلی و تصمیماتی که طی این جلسات اتخاذ شد، به کجا رسیده و چگونه بوده است. ما با اصل تمدید مخالفتی نداریم اما گزارش آن باید با قید فوریت به کمیسیون و کمیته‌های مربوطه ارسال شود. 
وی افزود: روال به این شکل بوده که کلیه جلسات با حضور ذینفع برگزار می‌شد، اگر قرار است پرونده‌های دیگری با مهلت مقرر مورد بررسی قرار گیرد، نکات قبلی رعایت شود تا با  چالش و مسئله‌ای مواجه نباشیم. 
 
مهدی چمران، رئیس شورا در ادامه روند بررسی این طرح در توضیحاتی بیان کرد: در اینجا تمدید باید با همان شرایط قبلی صورت گیرد، بنابراین نیازی به ذکر مجدد و تأکید بر آن وجود ندارد. در اینجا پیشنهاد می‌شود که ظرف مدت ۱۵ روز گزارش جامعی از آنچه تاکنون در این باره انجام شده به شورا ارائه شود.
آخوندی، رئیس کمسیون برنامه و بودجه نیز گفت: در جلسه مشترک دو کمیسیون شهردار منطقه ۲۲ و معاون شهرسازی، نکاتی را مطرح کردند که مقرر شد پس از تایید لایحه‌ای در این باره ارائه شود. 
در جریان روند بررسی این لایحه عباسی در تذکری بیان کرد: زمانی که مصوبه منقضی شد؛ شهرداری کجا بود که امروز در شورا به دنبال طرح دوباره آن باشیم. اگر این ماجرا عقیم مانده است به خاطر ضعف عملکرد شهرداری است.
 
در ادامه چمران ضمن تأیید تذکر عباسی توضیح داد: قبلا چندین بار در خصوص ارائه هر چه سریعتر این طرح در شورا تذکراتی داده شد اما ترتیب اثری مشاهده نشد؛ در حال حاضر در این باره دو راهکار وجود دارد؛ نخست اینکه آنچه نیاز به تمدید دارد، انجام شود گرچه هنوز معضلات و مشکلات قبل همچنان بر قوت خود باقی است و این نقد نسبت به تاخیر ارائه این طرح بجاست. راهکار دوم بررسی مجدد آن در کمیسیون‌های مربوطه و ارائه پیشنهادات جدید است. 
 
احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر این نکته که با تمدید این لایحه مشکلاتی که از قبل وجود داشته حل و رفع نخواهد شد، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود این لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون ارجاع شده و پس از حل مشکلات موجود بار دیگر به صحن ارائه شود. 
 
ناصر امانی، عضو دیگر شورا نیز در خصوص لایحه فوق بیان کرد: برخی از تعاونی‌ها پس از پیگیری‌های بسیار موفق شدند مجوز شش ماهه از وزارت راه دریافت کنند که تا پایان سال این مهلت تمام خواهد شد. ارجاع مجدد لایحه برای بررسی بیشتر باعث سوخت مهلت باقیمانده برای تعاونی‌ها خواهد شد لذا پیشنهاد می‌شود هر تغییری که مدنظر است در همین جلسه رخ دهد.
 
صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری در پاسخ به تذکرات و نکات بیان شده از سوی اعضا در این خصوص توضیح داد: از ۲۰۹ پرونده ۱۷ جلسه با حضور دو عضو ناظر شورا و نیز مالکان برگزار شد. در جریان این جلسات ۶۹ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که حدود ۳۰ مورد از آن‌ها ابلاغ شده و ۱۷ مورد اعلام عوارض سیستمی شد. تمام پرونده‌ها احصاء شد. ذیل بند الف مقرر بود افرادی که حساب خود را تسویه کردند به عنوان حق مکتسب لحاظ شده و عوارض به نرخ روز پرداخت شود که الزام مصوبه شورا بود.
وی ادامه داد: به دلیل مشکلات قضایی، تعاونی‌ها و غیره چهار مورد پروانه دریافت کرده، ۳۲ مورد باغ بوده که از این تعداد دو مورد برای دریافت پروانه بدون اخذ وجه تایید شده‌اند. آنچه در این مورد پیشنهاد شد این بود که پرونده‌ها ابتدا به ساکن احصاء شده و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها حل شده و بعد مورد بررسی قرار گیرد. در جریان جلسات برگزار شده به دستور رئیس شورا قرار شد که لایحه تمدید به شورا ارائه شود.
 
پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمیسیون‌های مشترک شورا از بهترین اعضا هستند اما بارها دیدیم که کمیسیون مشترک پیشنهاد مشخصی را با دو امضا ارائه کرده اما در صحن شورا باید موضوعات در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت پیشنهادات ارائه شود. این اتفاق در شورای ششم باید رخ می دهد که کمیسیون های مشترک طرح هایی را ارائه می دهند اما خود به آن پایبند نیستند.
 
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم با بیان اینکه ما تمدید طرح را تصویب کردیم اما اشتباه این بود که توافقات صورت گرفته به رئیس کمیسیون شهرسازی که در جلسه بررسی طرح حضور نداشت، اعلام نشد، گفت: بر اساس آیین نامه شورا، باید یک فوریت لایحه ارائه و بررسی شود.
 
گفتنی است به پیشنهاد مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مقرر شد تمدید طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ در جلسه امروز به تصویب برسد و لایحه با قید یک فوریت مصوب شود. جزئیات و رفع موانع آن نیز در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد که این پیشنهاد با حداکثر آراء تأیید شد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: